Het moment om een vakantiehuis te kopen om te verhuren?

De vakantiewoningensector staat volop in de belangstelling, meer publiciteit er rond, een (hopelijk) stijgende economie en een vergrijzing van de bevolking zorgt voor meer en meer interesse om te investeren in dit soort vastgoed.

Een succesvolle investering? Want er is toch een lichte stijging van de economie, lage intrestvoeten …?
Is dit het moment om te kopen?

Kan er winst gemaakt worden of dreigt de regering mensen met eigendom aan te vallen?
De markt van verhuurwoningen verandert maar ook de eisen die de huurders stellen!

Zeker is dat de babyboomers en diegene die uitzien naar hun pensioen hun plannen maken. Een verschuiving in de landdemografie en nieuwe vakantiegewoontes beïnvloeden de interesse, niet alleen uit commerciële overwegingen.

Marktvoorspellingen zeggen dat korteverblijfvakanties er niet op zullen achteruitgaan in de vakantie industrie. Wel stabiel; sinds een aantal jaren – de opkomst van de korte verblijven was er al sinds de late jaren 90. Deze vakanties betrekken de 3 generaties: grootouders, ouders en kleinkinderen. Zo’n vakantie op hotel is snel veel te duur en niet sociaal genoeg, een huurhuisje daarentegen is , zeker met het uitgebreide aanbod, daarvoor een veel betere keuze.

Er is dus een mogelijkheid om op lange termijn hiermee kapitaal te vergaren en de jaarlijkse kosten te laten dekken met verhuur.

Maar je bent natuurlijk niet alleen met dat idee, de vakantiewoning verhuurmarkt is de laatste jaren dan ook wat geëxplodeerd. Mensen zagen kansen zagen, enkelen zagen illusies, maar in de meeste gevallen zat de verhuurindustrie wel op rozen.

Volgens statistieken van de laatste 20 jaar verblijven gasten 7 of 14 dagen, werd er gewisseld op dezelfde dag en werd er over prijzen niet onderhandeld. Daarbij keerde een hoog percentage van de gasten jaar na jaar terug zonder de verwachting te hebben dat de faciliteiten en voorzieningen zouden zijn verbeterd.

De markt is nu volledig veranderd naar het hybride hotel model, met grote verwachtingen op elk gebied.

Commerciëel willen marketingplatforms er geld uithalen maar ook de verwachtingen van de gasten zijn hoger.

Dit kan natuurlijk effect hebben op het inkomen en het rendement van de eigenaar. Veel eigenaars wensen een opbrengst van 10% netto, wat onwaarschijnlijk is. Maar ze berekenen dit aan de hand van hun tarief en het mogelijk aantal geboekte weken. De onkosten kunnen deze verwachting enorm schaden.

De grootste kost is onveranderlijk het management en onderhoud.

Hoe meer reservaties, hoe meer kosten. Met meerdere kortere vakanties wordt het balanceerpunt tussen prijs per nacht en de kosten niet meer acceptabel. Voorzieningskosten (vb mazout) stijgen ook omdat mensen nu ook buiten seizoen en in de winter korte trips maken.

Dus, loont het wel de moeite?

Eén simpel antwoord: misschien. Duidelijke manieren om moeilijkheden te vermijden zijn in de eerste plaats kiezen voor een juiste locatie, met voldoende kamers én badkamers, voldoende tuin en parkeerruimte. Plus rekening houden natuurlijk met uw eigen voordeel dat u de woning zelf kan gebruiken tijdens uw vakantie.

Combineer dit met een deftige inrichting, correcte huurprijzen, goede marketing en dán kan er een inkomen uit voort vloeien. De meeste omzet wordt meestal niet gehaald uit voor de hand liggende eigendommen. Biedt je een strooien hut aan op het strand kan je volgeboekt zijn voor een heel jaar aan de volle pot voor 1 tot 3 nachten. En als je een eigendom verhuurt met 2 bedden, meer ruimte en faciliteiten kan je veel minder huur zien binnenkomen. Omdat het in het “hut”-geval gaat om de “beleving”. Er is een stijgende vraag naar het unieke en ongewone en ook het 1 of 2 nachten-syndroom krijgt veel interesse. Neem maar eens een kijkje op www.landmarktrust.org.uk voor unieke historische gebouwen die als vakantiehuis worden verhuurd. Op tijd boeken is hier de boodschap.

Eens je een eigendom hebt gekocht en uitgerust, moet je gezien worden, dus vooraan in de kijklijn staan voor potentiële gasten. Je kan werken met agentschappen, die alles, of een gedeelte regelen. Maar die vragen ook uiteenlopende vergoedingen en zijn ook niet altijd even productief als ze zouden moeten zijn.

Men denkt dat verhuur gemakkelijk is, maar let op, een eigendom verhuren kan zwaar zijn!

Het omvat vele telefoontjes tijden de late avonduren, advertentiekosten, eindeloze korteverblijven-aanvragen beantwoorden, gedetailleerde informatie over de omgeving en de vakantiewoning opstellen, aankomstinstructies doorgeven, onderhoud regelen, betalingen in het oog houden, waarborgen vragen, …

Gasten maken een keuze uit verschillende eigenaars of agentschappen om de beste prijs te verkrijgen, waardoor men een gemiddelde van 6 tot 7 aanvragen dient te hebben om één boeking te ontvangen. In het beste geval, want het kunnen er ook 20 zijn. De meeste gasten verwachten dan ook nog eens dat ze een antwoord krijgen binnen de 1-2 uur (tussen 8u-22u).

Het is dus ontzettend belangrijk dat een toekomstige eigenaar hier grondig over nadenkt en ook op voorhand beslist of hij alles zelf doet of met een agentschap werkt.

Als je met een agentschap zou werken hou dan rekening met deze checklist en vergelijk grondig:

  • Hoeveel bedraagt de commissie?
  • Zijn er jaarlijkse kosten of enkel per boeking?
  • Zijn er kosten verbonden aan het opzeggen van het contract?
  • Hoeveel kost het om mijn advertentie meer in de kijker te zetten (premium advertentie, die voorbeeld telkens bovenaan verschijnt)
  • Moet ik een professionele fotograaf betalen?
  • Kan ik zelf nog kortingen toekennen?
  • Zorgen ze voor nog een aparte eigen website?
  • Kan ik zelf beslissen wie ik laat huren?
  • Hoe verlopen de betalingen?
  • Rekening houdend met alle bovenstaande opmerkingen kan je heel wat miserie én geld besparen. Bovendien kan uw investering op lange termijn goed opbrengen mét al het plezier van uw eigen fantastische vakantiewoning er bovenop!

    Gelijkaardige artikels

    Top 10 mooiste website ontwerpen voor je vakantiewoning

    Is jouw website aan een update toe of heb je nog helemaal geen website voor je vakantiewoning dan hoef je niet per se van nul te beginnen en je hoeft daarom ook geen webbouwer in te schakelen.

    Heb je een beetje webkennis en vooral véél zin (en tijd) om er zelf in te vliegen dan kan je aan de slag gaan met een bestaand ontwerp, een “webtemplate” of “webtheme”. We hebben de mooiste templates van het moment hieronder opgelijst. Deze kan je aankopen op de website themeforest.net en volledig aanpassen naar jouw wens.

    1. Belle Vue | Hotel + Bed and Breakfast Booking Calendar Theme

    Met meer dan 10.000 websites die gebruik maken van deze templates staat deze theme aan de top van deze lijst. Met meer dan 400 templatepagina’s biedt deze de grootste selectie aan moderne ontwerpen voor jouw website.

    De WP Rentals template biedt nu ook een demo aan specifiek gericht op 1 vakantiewoning. Maar met meer dan 150 thema-opties en 20 prijsopties, en 10 vooraf gebouwde demo’s, biedt dit thema sowieso alles wat je nodig hebt om je vakantiewoning succesvol tip top voor te stellen. Synchroniseer daarenboven je beschikbaarheidskalender eenvoudig met andere platforms zoals Airbnb, HomeAway en vakantiewoningverhuur.be.

    Bied jij één of meerdere glamping tenten, yurts, caravans of chalets aan dan is dit dé perfecte template voor jou. Ook voor andere vakantiewoningen is deze template méér dan geschikt. De opbouw ziet er supermooi uit en met het boekingssysteem kan je alle kanten uit.

    Hoe mooi zou deze zijn! Heb jij een vakantiewoning in de adembenemende natuur? Met deze template kan je je uitzicht volledig in the picture zetten!

    Hier heb je een grote keuze aan frisse, ‘denk aan een zeebriesje op een hete dag’ of coole ‘denk aan een nachtelijk stadsavontuur’ templates. Wat heb je meer nodig om toekomstige gasten naar je vakantiewoning of appartement te lokken!

    Kies Nixe voor een elegante look, hier komen je mooie foto’s helemaal tot zijn recht. Ook een mooi boekingsformulier, echter zonder beschikbaarheidskalender, dus gasten moeten een aanvraag indienen.

    Dit thema heeft een uniek, modern, licht en strak ontwerp waardoor uw website er geweldig uitziet. Het wordt geleverd met 4 verschillende startpaginalay-outs en een krachtig optiepaneel waarmee u het thema eenvoudig kunt aanpassen/personaliseren zonder kennis van codering.

    Hoe bevalt je deze look voor je eigen website? Met deze template kan je duidelijke informatie geven aan bezoekers, de template bevat mooie elementen en veel bruikbare iconen.

    Een keuze uit moderne, luxueuze looks vind je bij Allogio.

    Heb je een beetje kennis van HTML en CSS is deze template misschien wel iets voor jou!

    Hulp nodig?

    Zie je zo een eigen website wel zitten, maar kan je wat hulp gebruiken of laat je het toch liever helemaal over aan iemand anders? Neem gerust contact met ons op voor een offerte op maat voor een website voor jouw vakantiewoning(en). Mogen wij jouw website maken, dan heeft u recht op GRATIS vermelding op deze website!

    Lees verder

    Verhuren aan meer dan vijftien personen is toegelaten

    Er was even verwarring tijdens de aanscherping van de coronamaatregelen omtrent het aantal gasten in vakantiewoningen. Wel belangrijk zo net voor de…

    Lees verder

    Nieuwe veiligheidsmaatregelen vakantiewoning sinds 1 september

    Alle logiesvormen (hotels, B&B’s, hostels, vakantiewoningen, campings, vakantieparken, camperterreinen, enz.) mogen al een tijdje terug open.

    Sinds… Lees verder

    Praat mee

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Zoeken

    januari 2022

    • M
    • D
    • W
    • D
    • V
    • Z
    • Z
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    • 10
    • 11
    • 12
    • 13
    • 14
    • 15
    • 16
    • 17
    • 18
    • 19
    • 20
    • 21
    • 22
    • 23
    • 24
    • 25
    • 26
    • 27
    • 28
    • 29
    • 30
    • 31

    februari 2022

    • M
    • D
    • W
    • D
    • V
    • Z
    • Z
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    • 10
    • 11
    • 12
    • 13
    • 14
    • 15
    • 16
    • 17
    • 18
    • 19
    • 20
    • 21
    • 22
    • 23
    • 24
    • 25
    • 26
    • 27
    • 28
    0 Volwassenen
    0 Kinderen
    Huisdieren
    Grootte
    Prijs
    Voorzieningen
    Faciliteiten

    Vergelijk vakantiewoningen

    Vergelijk

    Indien u de site wenst te blijven gebruiken, ga dan aub akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten