Het moment om een vakantiehuis te kopen om te verhuren?

09/07/2014

De vakantiewoningensector staat volop in de belangstelling, meer publiciteit er rond, een (hopelijk) stijgende economie en een vergrijzing van de bevolking zorgt voor meer en meer interesse om te investeren in dit soort vastgoed.

Een succesvolle investering? Want er is toch een lichte stijging van de economie, lage intrestvoeten …?
Is dit het moment om te kopen?

Kan er winst gemaakt worden of dreigt de regering mensen met eigendom aan te vallen?
De markt van verhuurwoningen verandert maar ook de eisen die de huurders stellen!

Zeker is dat de babyboomers en diegene die uitzien naar hun pensioen hun plannen maken. Een verschuiving in de landdemografie en nieuwe vakantiegewoontes beïnvloeden de interesse, niet alleen uit commerciële overwegingen.

Marktvoorspellingen zeggen dat korteverblijfvakanties er niet op zullen achteruitgaan in de vakantie industrie. Wel stabiel; sinds een aantal jaren – de opkomst van de korte verblijven was er al sinds de late jaren 90. Deze vakanties betrekken de 3 generaties: grootouders, ouders en kleinkinderen. Zo’n vakantie op hotel is snel veel te duur en niet sociaal genoeg, een huurhuisje daarentegen is , zeker met het uitgebreide aanbod, daarvoor een veel betere keuze.

Er is dus een mogelijkheid om op lange termijn hiermee kapitaal te vergaren en de jaarlijkse kosten te laten dekken met verhuur.

Maar je bent natuurlijk niet alleen met dat idee, de vakantiewoning verhuurmarkt is de laatste jaren dan ook wat geëxplodeerd. Mensen zagen kansen zagen, enkelen zagen illusies, maar in de meeste gevallen zat de verhuurindustrie wel op rozen.

Volgens statistieken van de laatste 20 jaar verblijven gasten 7 of 14 dagen, werd er gewisseld op dezelfde dag en werd er over prijzen niet onderhandeld. Daarbij keerde een hoog percentage van de gasten jaar na jaar terug zonder de verwachting te hebben dat de faciliteiten en voorzieningen zouden zijn verbeterd.

De markt is nu volledig veranderd naar het hybride hotel model, met grote verwachtingen op elk gebied.

Commerciëel willen marketingplatforms er geld uithalen maar ook de verwachtingen van de gasten zijn hoger.

Dit kan natuurlijk effect hebben op het inkomen en het rendement van de eigenaar. Veel eigenaars wensen een opbrengst van 10% netto, wat onwaarschijnlijk is. Maar ze berekenen dit aan de hand van hun tarief en het mogelijk aantal geboekte weken. De onkosten kunnen deze verwachting enorm schaden.

De grootste kost is onveranderlijk het management en onderhoud.

Hoe meer reservaties, hoe meer kosten. Met meerdere kortere vakanties wordt het balanceerpunt tussen prijs per nacht en de kosten niet meer acceptabel. Voorzieningskosten (vb mazout) stijgen ook omdat mensen nu ook buiten seizoen en in de winter korte trips maken.

Dus, loont het wel de moeite?

Eén simpel antwoord: misschien. Duidelijke manieren om moeilijkheden te vermijden zijn in de eerste plaats kiezen voor een juiste locatie, met voldoende kamers én badkamers, voldoende tuin en parkeerruimte. Plus rekening houden natuurlijk met uw eigen voordeel dat u de woning zelf kan gebruiken tijdens uw vakantie.

Combineer dit met een deftige inrichting, correcte huurprijzen, goede marketing en dán kan er een inkomen uit voort vloeien. De meeste omzet wordt meestal niet gehaald uit voor de hand liggende eigendommen. Biedt je een strooien hut aan op het strand kan je volgeboekt zijn voor een heel jaar aan de volle pot voor 1 tot 3 nachten. En als je een eigendom verhuurt met 2 bedden, meer ruimte en faciliteiten kan je veel minder huur zien binnenkomen. Omdat het in het “hut”-geval gaat om de “beleving”. Er is een stijgende vraag naar het unieke en ongewone en ook het 1 of 2 nachten-syndroom krijgt veel interesse. Neem maar eens een kijkje op www.landmarktrust.org.uk voor unieke historische gebouwen die als vakantiehuis worden verhuurd. Op tijd boeken is hier de boodschap.

Eens je een eigendom hebt gekocht en uitgerust, moet je gezien worden, dus vooraan in de kijklijn staan voor potentiële gasten. Je kan werken met agentschappen, die alles, of een gedeelte regelen. Maar die vragen ook uiteenlopende vergoedingen en zijn ook niet altijd even productief als ze zouden moeten zijn.

Men denkt dat verhuur gemakkelijk is, maar let op, een eigendom verhuren kan zwaar zijn!

Het omvat vele telefoontjes tijden de late avonduren, advertentiekosten, eindeloze korteverblijven-aanvragen beantwoorden, gedetailleerde informatie over de omgeving en de vakantiewoning opstellen, aankomstinstructies doorgeven, onderhoud regelen, betalingen in het oog houden, waarborgen vragen, …

Gasten maken een keuze uit verschillende eigenaars of agentschappen om de beste prijs te verkrijgen, waardoor men een gemiddelde van 6 tot 7 aanvragen dient te hebben om één boeking te ontvangen. In het beste geval, want het kunnen er ook 20 zijn. De meeste gasten verwachten dan ook nog eens dat ze een antwoord krijgen binnen de 1-2 uur (tussen 8u-22u).

Het is dus ontzettend belangrijk dat een toekomstige eigenaar hier grondig over nadenkt en ook op voorhand beslist of hij alles zelf doet of met een agentschap werkt.

Als je met een agentschap zou werken hou dan rekening met deze checklist en vergelijk grondig:

  • Hoeveel bedraagt de commissie?
  • Zijn er jaarlijkse kosten of enkel per boeking?
  • Zijn er kosten verbonden aan het opzeggen van het contract?
  • Hoeveel kost het om mijn advertentie meer in de kijker te zetten (premium advertentie, die voorbeeld telkens bovenaan verschijnt)
  • Moet ik een professionele fotograaf betalen?
  • Kan ik zelf nog kortingen toekennen?
  • Zorgen ze voor nog een aparte eigen website?
  • Kan ik zelf beslissen wie ik laat huren?
  • Hoe verlopen de betalingen?
  • Rekening houdend met alle bovenstaande opmerkingen kan je heel wat miserie én geld besparen. Bovendien kan uw investering op lange termijn goed opbrengen mét al het plezier van uw eigen fantastische vakantiewoning er bovenop!

    Plaats een antwoord

    Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten