Covid- 19 veiligheidsprotocol vakantiewoningen en vakantieverhuur

12/06/2020

Inleiding

Volgens de experten zullen we nog een hele tijd met het coronavirus moeten leven. We zullen dan ook nog een hele tijd maatregelen moeten blijven nemen om de verdere verspreiding of nieuwe opflakkeringen van het virus zoveel mogelijk te vermijden.

Dit sectorspecifieke protocol voor vakantiewoningen en vakantieverhuur is het resultaat van de samenwerking tussen CIB Vlaanderen en Logeren in Vlaanderen vzw. Zij hebben vanuit hun expertise een gedragen document ontwikkeld dat een aantal noodzakelijke, minimale bouwstenen bevat om de verhuur van vakantiewoningen en vakantieappartementen zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Deze gids biedt daartoe richtlijnen aan de sector. Dit sectorprotocol voor vakantiewoningen en vakantieverhuur biedt verder een antwoord op de specifieke situatie voor kleinere en grotere vakantiewoningen. Met deze maatregelen willen we een antwoord bieden op de vragen en onduidelijkheden die leven bij de logiesuitbaters.

 

Vakantiewoningen zijn bij uitstek één van de logiessectoren die het meest eenvoudig de veiligheid kunnen garanderen:
– Er is een beperkt verloop omdat vaak voor meerdere dagen of een week wordt gereserveerd.
– De logies zijn vaak meer afgelegen en in een landelijke rustige omgeving gelegen, en vormen een afgesloten geheel.
– De contactgegevens van de huurders kan opgevraagd worden waardoor personen vlot traceerbaar zijn.
– Het contact tussen de logiesuitbater en de gasten is eerder beperkt.
– De aanwezigen komen in de meeste situaties reeds uit huidige (gedeeltelijke) bubbels van familie en vrienden
– Vakantiewoningen beschikken uit meerdere slaapkamers en compartimenten waardoor social distancing mogelijk is.
– De activiteiten van de aanwezigen spelen zich hoofdzakelijk buiten af, zoals wandel- en fietstochten, sport en spel op het domein, …
– Vakantiewoningen beschikken over een eigen kookgelegenheid waardoor  contacten buiten de woning beperkter (kunnen) zijn.

Richtlijnen voor boekingen in kantoor

– Beperk het aantal klanten in uw kantoor, in functie van de oppervlakte en de circulatiemogelijkheden.
– Afficheer de regels die van toepassing zijn waar zij binnenkomen, en deel ze indien mogelijk vooraf mee ; zij moeten steeds de instructies van het kantoor volgen
– Beperk het aantal bezoeken (stel eerder voor om te boeken aan de hand van de foto’s op de website). In geval van plaatsbezoek, beperk het aantal personen.

Verder:
o Draag mondmasker
o Desinfecteer deurklinken en lichtschakelaars
o Alleen de medewerkers openen de deuren en bedienen de lichtschakelaars
o Bezoekers raken niets aan.
o Geen bezoeken mogelijk met potentiële huurders terwijl de vakantiegangers aanwezig zijn in de woning.
o Hou voldoende afstand en respecteer maximaal social distancing
o Voorzie de nodige voorzieningen voor handhygiëne

– Boeking via de website: voorzie op de website van het verhuurkantoor de nodige duiding richting de toerist over de genomen voorzorgsmaatregelen en de naleving van dit sectorprotocol.
– Bij de bevestigingsmail van een boeking bezorg je de toerist een digitale brochure over de voorzorgsmaatregelen en wijs je op de overheidsrichtlijnen betreffende verplaatsingen, zodat de toerist weet hoe hij/zij op een veilige en verantwoorde wijze de verplaatsing kan maken.
– Bevestigingen van reservaties, afrekeningen van waarborg/verbruik, en alle andere communicaties met de huurders gebeuren zo veel mogelijk via digitale weg.

Richtlijnen voor uitbaters bij online boekingen (zonder kantoor)

– Boekingen moeten zo veel mogelijk voorafgaand digitaal gebeuren. De veiligheidsregels voor gasten worden vooraf bezorgd of kenbaar gemaakt aan de gasten en worden nogmaals meegedeeld bij aankomst.
– Bevestigingen van reservaties, afrekeningen van waarborg/verbruik, en alle andere communicaties met de huurders gebeuren zo veel mogelijk via digitale weg. Indien er toch gebruik moet gemaakt worden van bancontact dient het toestel telkens ontsmet te worden.
– Bij de reservatie wordt de naam van één contactpersoon bijgehouden, die als referentiepersoon geldt in geval van contact tracing.

Richtlijnen aankomende/vertrekkende huurders in kantoor

– Beperk het aantal huurders / klanten in uw kantoor, in functie van de oppervlakte en de circulatiemogelijkheden. Vraag dat huurders alleen (1 persoon) het kantoor binnen komen bij ophalen sleutels, melden van problemen, …
– Afficheer de regels die van toepassing zijn waar zij binnenkomen, en deel ze indien mogelijk vooraf mee ; zij moeten steeds de instructies van het kantoor volgen
– Werk alternatieve systemen uit voor de afgifte van sleutels, bijvoorbeeld door gebruik te maken van individuele sleutelkluisjes; maak hier vooraf afspraken over;
– Sleutels worden voor en na afgifte telkens volledig ontsmet; Er wordt met handschoenen gewerkt.
– Reorganiseer de inrichting van de onthaalruimte/balie, bv. door beschermingsmiddelen aan de receptie (wanden en hoestschermen), teleonthaal, mogelijkheid voor bezoekers om handen te ontsmetten door ter beschikking stellen van geschikte handgels, een plaats te voorzien waar sleutels contactloos kunnen worden gedeponeerd, …
– Betalingen gebeuren elektronisch, vermijd cash

Richtlijnen voor uitbaters bij aankomende/vertrekkende huurders in de vakantiewoning (zonder kantoor)

– Bij ontvangst van de gasten houdt de uitbater rekening met onderstaande:
o Sociale afstand van 1,5m houden
o Schud geen handen
o Draag bij voorkeur mondmasker en handschoenen
o Hou voldoende afstand en respecteer maximaal social distancing
o Voorzie de nodige voorzieningen voor handhygiëne bij het betreden van de woning
– Je mag gasten met gezondheidsklachten die mogelijk op COVID-19 wijzen niet toelaten en je moet hen de toegang tot de onderneming weigeren. Indien de klachten optreden tijdens het verblijf, wordt onmiddellijk een arts verwittigd.
– Sleutels worden voor en na afgifte telkens volledig ontsmet. Er wordt met handschoenen gewerkt indien sleutels persoonlijk worden overhandigd. Alternatief kan een bakje zijn waarin de sleutels worden gedeponeerd.
– Indien je als uitbater ziektesymptomen vertoont, is het verboden gasten te ontvangen. Je zoekt iemand buiten je eigen kring om de gasten te ontvangen.

Interventies op verplaatsing (in het logies)

– Voor aanvang van de interventie worden duidelijke afspraken gemaakt met de huurder of eigenaar die er verblijft;
– Wanneer de aanwezigheid van de bewoner niet nodig is, begeeft de bewoner zich bij voorkeur naar een andere ruimte;
– Er wordt een korte checklist voor de medewerkers opgemaakt van belangrijke aandachtspunten zoals social distancing, handhygiëne, oog voor doorgangen, ….
– Hou voldoende afstand en respecteer maximaal social distancing
– Voorzie de nodige voorzieningen voor handhygiëne en draag een mondmasker.
– Opname van tellers voorafgaand en aansluitend op de verhuurde periode gebeuren door de medewerker van het verhuurkantoor of de uitbater. Zo nodig wordt hiervan een foto gemaakt.

Voorzorgsmaatregelen in het logies

– Ter plaatse in de woning hangen er voorzorgsmaatregelen uit in Nederlands, Frans, Duits en Engels. Dit met aanbevelingen voor persoonlijke hygiëne, ventilatie alsook voor een dagelijks schoonmaakrondje van belangrijke contactpunten zoals klinken, lichtpunten, bedieningskastjes van toestellen, …; download hier.
– De vakantiewoning wordt voorzien van voldoende hulpmiddelen om de hygiëne te handhaven. Dit door de woning te voorzien van: antibacteriële handgel, ontsmettingsalcohol, keukenrol, spons, vaatdoek en dweil. Deze worden per huurperiode vernieuwd. Het gebruikte materiaal wordt weggenomen. Herbruikbaar materiaal wordt gewassen volgens de richtlijne op minimum 60 graden;
– Er wordt bijzondere aandacht besteed aan de eindschoonmaak van de woning, waarover met alle betrokkenen goede afspraken worden gemaakt. Het inschakelen van een externe poetsfirma kan in deze extra garanties bieden. Bij de schoonmaak worden de ruimtes min. 1 uur aan een stuk goed verlucht en is er extra oog voor de ontsmetting van contactpunten zoals klinken, lichtpunten, bedieningskastjes van toestellen, …
– Gebruik een vuilniszak in afsluitbare vuilnisemmers.
– Minimaliseer het persoonlijke contact door standaard geen routine onderhoud van de vakantiewoning uit te voeren, enkel op aanvraag.
– Zorg voor afsluitbare zakken indien het vuile waslinnen of afval moet opgehaald worden.

Bijkomende voorzorgsmaatregelen bij meerdere vakantiewoningen op 1 domein

– Markeer waar nodig en nuttig 1,5m-vakken rond, in en om faciliteiten in je logies. Indien functioneel en mogelijk wordt gewerkt met aangegeven verplichte routes en aanlooplijnen om de sociale afstand te verzekeren.
– Gasten worden aangeraden om zoveel mogelijk de eigen sanitaire voorzieningen in hun eigen vakantiewoning te gebruiken. Gedeelde sanitaire voorzieningen worden voor de zekerheid gesloten.
– Gemeenschappelijke openlucht (speel)ruimtes en speeltoestellen, die door verschillende huurders kunnen gebruikt worden, kunnen open blijven.
– Gemeenschappelijke binnenspeelruimtes kunnen gebruikt worden, maar met oog voor hygiëne en social distancing.
– Indien de afstand van 1,5 meter niet gegarandeerd kan worden, is het dragen van een mondmasker verplicht bij het gebruiken van de bijkomende faciliteiten.
– Voor het openstellen en gebruik van zwembaden en sauna- en wellnessfaciliteiten verwijzen we naar de richtlijnen van De Nationale Veiligheidsraad.

Hygiënemaatregelen bij vertrek/aankomst van huurders – schoonmaak van het logies

Beperk directe toegang tot het verblijf na het vertrek van de huurders en voorzie voldoende tijd voor een grondige ventilatie, poets- en ontsmettingsronde.
– Linnengoed (kussenslopen, beddengoed, handdoeken,…) wordt na het verblijf gewassen op een temperatuur van min. 60 graden Celsius.
– Ventileer de ruimtes goed en niet alleen tijdens het schoonmaken.
– Regels bij schoonmaken
o Was je handen grondig voor en na elke schoonmaakbeurt.
o Tijdens het schoonmaken wordt er grondig geventileerd.
o Eerst schoonmaken en dan ontsmetten.
o Er wordt extra aandacht besteed aan oppervlakten die vaak worden aangeraakt.
o Gebruik wegwerphandschoenen bij het schoonmaken van de vakantiewoning en raak het gezicht niet aan.
o Veeg je stofzuiger na elk gebruik ook af met ontsmettingsmiddel.
o Tijdens het poetsen wordt water en zeep gebruikt.
o Het gebruikte poetsmateriaal met name vaatdoek, spons en dweil worden per vakantiewoning vernieuwd. Het gebruikte materiaal wordt weggegooid.
o Na het poetsen worden de wegwerphandschoenen weggegooid en worden de handen goed gewassen.
o Ontsmetten en desinfecteren wordt uitgevoerd met ontsmettingsalcohol en keukenrol. Hierbij worden de oppervlaktes ook echt nat gemaakt. Handvaten van kasten, deurklinken, werkblad, tafel, lichtschakelaars, afstandsbediening tv, worden hierbij niet uit het oog verloren.

 

Bron: https://www.toerismevlaanderen.be/

Plaats een antwoord

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten